Ryobi Ap Power 8000 sedia bertempur - Koleksi Terbaru

Monday, May 10, 2010 7:36 PM Posted by en_naz

Berkilauan bila kotak dibuka..hehe


Mantap dan sedia untuk beraksi..


Bergaya..


Tombol pengayuh yang jitu..

Selepas mendaftarkan nama untuk trip mencandat sotong di kuala Terengganu. Hati saya mula runsing bila memikirkan keliki yang patut digunakan masa disana. Ini kerana niat sebenar ialah bukan nak mencandat, tetapi memancing. Oleh kerana tiada pengalaman memancing diatas bot yang berada ditengah laut, saya terpaksa membuat market survey peralatan yang sesuai dan teknik yang boleh diguna pakai. Pilihan pertama saya ialah hendak menggunakan teknik jigging dan kalau tiada tangakapan saya akan cuba teknik bottom yang mana menggunakan umpan hidup serta sambil2 tu mencandat sotong.

Dalam beberapa minggu saya buat survey di forum2 dan kedai pancing untuk melihat keliki yang sesuai dan mampu milik. Diatas penelitian saya terhadap keliki di kedai2 pancing dan juga sumber daripada internet, model yang sesuai untuk di perairan seperti terengganu hingga ke port Klang. Model 2000 hingga 8000 memang sesuai untuk digunakan. Keliki jenis model2 ini dikelaskan sederhana dan mampu untuk kita membelinya daripada dibandingkan dengan jenama2 lain seperti shimano memang jauh beza harganya.. Saya pun belum merasmikan lagi keliki ini dan tak berani nak komen lebih jauh lagi.. Tapi rekod keliki ryobi dari sumber forum dan blog di internet pernah menaikkan ikan seberat 20 ke 30 kg..

Apa pun yang penting sedikit pengalaman dan teknik menjadi satu faktor utama bagi menaikkan ikan2 yang bersaiz besar.. Sebab, apa yang kita lihat bahan2 rujukan diforum dan sumber dari internet adalah secara teori tapi kalau kita tidak praktikkan atau tak merasai secara praktikal memang susah untuk dibandingkan. Saya pun tiada pengalaman merasainya, hanya teori dari sumber2 yang boleh diguna pakai... Harap dengan pengalaman pertama memancing dan mencandat di tengah lautan bersama isteri serta rakan2 dimurahkan rezeki serta pengalaman manis dan dilindungi dari sebarang bencana.. Amin.