Tasik Desa Kundang yg kecundang...




















Hari yang ditunggu2 telah tiba, perancangan untuk terjah ke tasik kundang yang sudah lama diatur dapat dilaksanakan. Saya dan rakan (kay) mengambil keputusan untuk mencuba casting Pb yang menjadi bualan dr sumber2 yang pernah memancing disana. Tepat jam 10.45 am, kami tiba di tasik harapan, tanpa berlengah lagi kami mengeluarkan gewang2 harapan untuk menjerat pb atau spesis lain. Matahari yang panas terik tidak mematahkan semangat kami yang sudah mencuba pelbagai teknik dan jenis2 gewang idaman tapi tiada sambaran yg dilakukan.. Semuanya kalut..

Jam menunjukkan pukul 12 tengahari.. Semangat kami mula pudar dan saya mencadangkan mencari lubuk2 yang ada disekitar tmpt kami mancing. Setelah dipersetujui kami mula beredar mencari lubuk berpotensi.. Selepas selesai membungkus bekalan makanan kami terus mencari lombong2 atau paya yg berpotensi. Dalam pancarian lubuk2 yang kami cari, 2 lubuk yang berpotensi dengan spesis haruan dan sepat yang bermaharajalela disitu.

Lubuk pertama banyak anak2 haruan dan sepat manakala lubuk ke 2 haruan dan talapia yang muncul.. Di lubuk pertama terdapat 2 pemancing yang sedang memburu sepat, tujuan kami pula ialah menduga haruan2 yg besar.. Dengan menggunakan gewang cerah, banyak anak haruan2 disitu yang menyambar gewang tetapi saiznya tidak menepati sasaran...jadi saya melepaskannya semula kehabitat asal supaya membesar. sikap CNR perlu diutamakan bagi menjamin kepesatan sistem pembiakannya. Sifat tamak yang mahukan kuantiti boleh merugikan diri sendiri bila ingin memancing kembali disitu.

Kami bertukar ke lubuk kedua selepas rakan (kay) mengajak saya untuk menduga lubuk yg seterusnya.. Masa begitu terhad kerana beliau perlu bergegas balik atas urusan penting.. jadi kami terus ke lubuk ke 2 untuk tidak membuang masa.. Lubuk ke 2 ini memang cantik dan mempunyai haruan bersaiz gadang2.. Kali ini gewang rakan (kay) menjadi dan terus mendapat lesen besar. Semasa beliau mengarau gewang, tiba2 satu sentapan kuat berhampiran rumput dan teratai di tengah2 lombong. Kay mula panik dan melawan kembali tarikan ikan haruan dan akhirnya beliau menaikkan ikan haruan bersaiz anggaran sekilo. Saya pula tidak mendapat aura di lubuk kedua ini.. Masa pula mencemburui kami yang sedang bersemangat bila berjaya menaikkan saiz idaman..
Kami mengambil keputusan untuk pulang dan akan kembali pada akan datang.. Sayonara



Casting guna mini popper




















Cuti panjang pada penghujung bulan 12, saya dan rakan berkesempatan dalam mencari lubuk2 barudi Ijok dan sekitarnya.. Trip kali ni hanya menggunakan teknik casting mini popper yg murah dan terdapat dibanyak kedai pancing. Selepas bersarapan di sungai buloh kami terus ke port2 yang berpotensi dengan harapan menaikkan beberapa ikan yang besar2..

Jam menunjukkan 10.30 pagi bila kami sampai di kawasan yang di idam2 kan. Matahari yang mula memanaskan persekitaran tidak mematahkan lagi semangat juang pada hari itu. Lombong terbiar ni mempunyai 1 rakit yang ada tong2 yang diikat kemas serta bonus pendayung buatan sendiri dan kayu untuk menolak rakit itu ketengah. Rakit ini hanya boleh memuatkan 2 orang di atasnya.. rakit kayu ini memang dah tersedia disini dan kemungkinan direka oleh orang disini untuk memasang jaring. Tanpa membuang masa kami pun naik dan kayuh ketengah, memang takut juga bila tengok keadaan rakit kayu ni sebab kalau jatuh memang habis la barang2 pancing dan henpon yang jadi tukun. Sampai ditengah kami pun casting2 sampai la semua kawasan dicuba. ada sambaran tapi tak lekat. mungkin hanya pakai 1 mata kail di belakang hujung popper. Jam menunjukkan 12 dan masih belum ada hasil tangkapan. kami berubah tempat dan berjaya menaikkan haruan dengan mini popper. banyak lagi sambaran tapi kalut dan besar kemungkinan guna 1 mata kail..Manakala rakan tak berjaya menaikkan ikan dengan menggunakan gewang biasa. Bila banyak terlepas sambaran, ikan pun dah tak jamah lagi mini popper.. InsyaAllah, saya akan datang kesini dengan mencuba teknik lain pula..

Abu garcia ( Cardinal 304 )

10:20 PM Posted by en_naz 0 comments












Penghujung tahun 2009 saya telah menambah koleksi mesin spinning mancing dengan kehadiran Abu Garcia Cardinal yang mantap dan cun rekabentuknya.. dengan 7 bearing memang lancar dan senyap.. Masa mula2 menceburi bidang mancing dizaman sekolah saya pernah menggunakan mesin dari jenama ryobi..memang best sebab banyak lesen yang berjaya diperolehi seperti toman, talapia, haruan, puyu, udang galah, ikan lampam dan banyak lagi.

Kemudian bila sambung belajar di Ipts dan sibuk dalam urusan kerja, aktiviti mancing telah lenyap dalam minda saya. Ditambah lagi kehilangan mesin mancing melunturkan semangat juang dalam aktiviti memancing tegar saya. Pada tahun 2006 saya telah menyambar mesin jenama pen dan joran figo di area puchong. Rakan saya yang meracun kembali semangat mancing dan kini saya kembali dalam aktiviti dunia permancingan..hehe
Sekarang ni saya menambah ilmu dengan teknik casting guna gewang2 dan mahu menambah lagi koleksi mesin seperti shimano baitrunner d dan banax..banyak lagi perlu di pelajari dan mengetahui selok belok tentang mesin2 dan teknik2 dalam dunia mancing.

Melangkah dikolam bayar..

9:52 PM Posted by en_naz 0 comments











Hujung minggu biasanya saya akan melepaskan gian dikolam berbayar di kampung melayu subang..itu antara port yang biasa pergi dan 1 lagi di kolam area SJMC. Pelbagai spesis ikan yang bermaustatin dikolam itu seperti pacu, patin, rohu, keli dan talapia.. Trip terjah kolam turut diikuti oleh isteri tersayang. Berbekalkan umpan dedak dan hati ayam. saya menggunakan teknik pelampung dalam misi menaikkan ikan2 yang bermaharaja lela dlm kolam tu..hehe. banyak kali terlepas akibat kecuaian...leka duk tengok orang lain dapat ikan..hehe.. Trip selama 2 jam tu hanya berjaya menaikkan sekor pacu..tensen juga la banyak terlepas.. tapi yang penting teknik pelampung dengan umpan hati ayam dan dedak berjaya mencairkan pacu dan patin..cuma rohu je kena guna teknik lain iaitu mata kail rambai.. saya pun baru belajar pasal dedak campuran2 ni.. Kesimpulannya ialah mancing kt kolam ni kena fokus kalau guna pelampung.. kalau leka memang tak perasan pelampung tenggelam di tarik ikan...

Pelancaran blog perjalanan memancingku..

5:57 PM Posted by en_naz 0 comments
Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah, akhirnya saya berkesempatan untuk meluahkan perasaan dan ingin berkongsi minat dan ilmu pengetahuan dalam dunia memancing serta menambah lagi rakan2 dalam dunia hanyir lagi panas..hehe.

Dibesarkan dikampung memberi sedikit sebanyak ilmu memancing untuk mengembangkan lagi bakat2 saya di kota metropolitan ini.. tp sayangnya tak banyak port atau kawasan yang boleh di terjah..kebanyakannya jauh atau perlu keluarkan kos untuk mancing di kolam bayar.. kalau dikampung banyak sungai, kolam dan empangan yang mengalu2 kan kedatangan bg pemancing2 tegar. Banyak pilihan untuk dicuba, tapi saya lebih tertarik dengan memancing udang dan haruan. Masa tu tak tahu nak mancing ikan lain..hehe..

Waktu cuti sekolah, saya banyak habiskan masa mencari katak unjun disawah untuk casting haruan dan memancing puyu, kalau melaka panggil ikan betuk. umpan pilihan ialah cacing yang diimport dari belakang rumah arwah nenek memang tidak pernah menghampakan setiap kali turun mancing. Dari berjinak2 dengan ikan sawah dan sungai, saya mengembangkan lagi jajahan ke empangan durian tunggal. Di empangan tadahan air melaka itu terdapat pelbagai spesis ikan seperti talapia hitam, sebarau, pacu, ikan haruan bodoh, toman dan tapah. Tapi ikan tapah saya tak pernah nampak orang naikkan lagi.. ikan kat situ memang saiz tong drum. pernah terjadi ikan sambar monyet tak jauh dari kawasan saya mancing.. Peristiwa itu membuatkan saya dan rakan tak berani mandi di tepi2 tasik..

Setiap detik dan secubit pengalaman itu saya bekalkan di kota ini untuk melepaskan gian mancing serta mencari ketenangan dengan ciptaan yang Maha Esa. Minat mancing ini baru bermula setelah lama terhenti atas urusan kerja dan ini tak membantutkan semangat untuk belajar tentang tips untuk mancing pantai dan laut dalam.. Perjalanan ini masih jauh dan ia perlukan ilmu dan rakan2 yg lebih berpengetahuan dlm dunia mancing..dulu saya lebih mancing sungai, tasik dan kolam.. sekarang ni cuba2 belajar mancing pantai dan insyaAllah nak cuba mancing laut dalam..

Dengan kelahiran blog ini dapat berkongsi minat dan ilmu memancing serta merapatkan saudara sesama muslim.. Dengan rakan saya yg setia memancing di kl (kay) , abg saya ( wan ) melaka dan abg ipar (khairul) yang berada di kota kinabalu sabah mengembangkan lagi jajahan mancing saya dalam blog mymancing.. Dan yang paling penting ialah kelulusan pasport mancing dari isteri tercinta...hehe